Dag 4 Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nursestudentsinchina - WaarBenJij.nu Dag 4 Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nursestudentsinchina - WaarBenJij.nu

Dag 4 Shanghai

07 November 2017 | China, Sjanghai

Dag 4 Shanghai

Ni Hao,
Vandaag begonnen we weer vroeg na een korte nacht, om 7:00 waren we alweer op en met veel moeite kwamen we ons bed uit. Er was natuurlijk een college over maternity care gepland om 8:00 dus we moesten wel ons bed uit.
We kwamen met de groep wat te laat aan bij het college, maar we werden alsnog warm ontvangen. Omdat de Chinese studenten hier American Nursing Studies volgen is (bijna) alles in het Engels voor hun, we hadden dus ook een Amerikaanse docent. De vorm van college geven was ongeveer gelijk aan de hogeschool Rotterdam, wel krijgt elke student sheets en de belangrijke woorden die over het onderwerp van het college gaan moet je tijdens het college zelf invullen. Wij kregen ook die sheets en we deden het gehele college mee. Ik vond dit zelf erg fijn, want door dat invullen verlies je de aandacht niet en blijf je bij de les. In Nederland ben je bijvoorbeeld snel afgeleid door je laptop en dat hebben ze hier niet bij de colleges. Het college ging over maternity care, wat zwangerschapszorg is en alles eromheen. Het was best interessant en het Engels was goed te volgen.

Nadat het college was afgelopen om 10:00, stond het volgende college over pharmacology pas om 14:30 gepland. Genoeg tijd om nog even bij te slapen .

We hadden ongeveer tot 12:00 nog geslapen, totdat er ineens een schoonmaakster voor onze deur stond te kloppen en later ging bellen. Toen Susanna opnam begon ze Chinees te praten en toen Susanna vertelde dat ze het niet verstond hing ze de telefoon op de haak. De meeste spreken hier ook niet zo goed Engels. Helaas was onze slaap dus verpest en het don’t disturb label werkt dus niet. Na even wat gegeten te hebben, moesten we weer naar het volgende college.

Deze keer kwamen we wel op tijd aan bij het college. We hadden ons voorgesteld aan de Chinezen en gingen om de beurt staan en vertellen wie we waren. Bij ieder die zich voorstelde klapten ze daarna, ook gingen de Chinezen zichzelf voorstellen en klapten we ook bij hun. In totaal hebben we wel honderd keer geklapt.
Het college zelf over pharmacology was erg leerzaam, we hadden weer sheets uitgereikt gekregen en het was goed te volgen. Het ging over cellen, tumoren, kanker, bestrijdingen tegen kanker bij welke soort kanker past, chemotherapie en de bijwerkingen ervan. Ook werd er verteld wat je moest doen als je als verpleegkundige chemotherapie moet toedienen en waar je dan op moet letten. Zo kan de plek waar je de chemo krijgt gaan lekken, kan iemand in analfalistische shock raken of huiduitslag krijgen en worden goede cellen ook beschadigd, waardoor je bijvoorbeeld haaruitval krijgt, misselijk kan worden en overgeven. We hebben hier veel van opgestoken en het was erg interessant.
Wat ook erg grappig was, was dat alle Chinezen hier in de pauze die overigens maar 10 min duurt gingen slapen. Ze deden hier allemaal een powernap.

Na de colleges zijn we naar Shanghai gegaan. We namen rond 5 uur de metro richting het centrum. Dit keer bleven we wat langer zitten en kwamen we uit in een drukke winkelstraat. We besloten eerst wat te eten, want iedereen had erg honger. Een groepje meiden waaronder ons besloten om bij de mac even snel wat te halen, want we hadden maar een half uur. Wij aten daar onder andere een mega kipnugget!
Toen we uit de mac kwamen zagen we een mini treintje. We zijn met dit treintje door een aantal straten gegaan en konden zo leuke foto's maken. Dit was erg leuk.
Hierna zijn we met de groep naar de skyline van Shanghai geweest. Dit was echt heel mooi. We hebben mooie foto’s gemaakt met elkaar en met de Chinezen. Alle Chinezen wilde namelijk erg graag met ons op de foto of deden dit al stiekem en soms hadden we dit ook door en lachte ze verlegen naar ons. Het valt echt heel erg op dat over het algemeen de Chinezen erg verlegen zijn. Ze vonden ons erg bijzonder dus dat was wel grappig.
We hebben de hoge toren vandaag ook niet gedaan, omdat het erg bewolkt was dus dat zou jammer zijn. We proberen het morgen of overmorgen nog een keer haha!
Morgen gaan we naar het Zhoupu ziekenhuis waar we de hele dag bezig zullen zijn met de traditionele geneeskunde. We hebben er erg veel zin in om het ziekenhuis te bezoeken en hierover meer te weten te komen. Verder willen we morgen weer naar de stad en dan misschien naar de toren of de winkels. We moeten nog even kijken. Voor nu gaan we slapen, want morgen gaat 7:15 weer de wekker.

Xxx Silje en Susanna

• 07 November 2017 - 16:43

Erik:

Jonge dames,
    Met veel plezier zit ik jullie verslagen te lezen. En het is duidelijk dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Toppie!! Geniet ervan en heel veel plezier!

• 07 November 2017 - 17:02

Wilma:

Hey! Leuk om zo snel al weer jullie belevenissen te kunnen lezen. Leerzaam en avontuurlijk allemaal. Misschien is die powernap ook wel wat voor jullie! Succes!

• 07 November 2017 - 17:19

Petra:

Wat leuk dat jullie al weer verslag doen en wat een leuke dingen maken jullie mee. We genieten hierdoor mee. Ook de foto's zijn ook erg leuk. X

• 07 November 2017 - 17:43

Ans Van Dijk:

goede middag dames
    jullie zullen best genieten,en s avonds doodmoe zijn van alle indrukken
    dat de chinezen verlegen zijn dat is bekend,maar ze zien natuurlijk niet elke dag van die mooie meiden
    tot volgende keer veel liefs voor jullie
    en tot schrijfs oma
    ik vindt het ontzettend leuk jullie verslagen te lezen heel erg bedankt daarvoor

• 07 November 2017 - 19:05

Ria Bekink:

Wat een geweldig een MAC in Shanghai ,Kunnen jullie bij eten.
    En weer een leuk verslag gemaakt.
    Die hoge toren is dat de beroemde BUND toren??
    Morgen een spannende dag vooreerst in Chinees ziekenhuis.
    Leuk dat die chinezen zo leuk op jullie reageren,die kunnen nog wat leren van jullie leren .
    Fijne dag morgen als je het leest is de dag bijna voorbij .
    xx

• 07 November 2017 - 20:33

Sinjin:

Hey,

Jullie vermaken je wel zo te lezen, maar die Mac is natuurlijk wel geweldig :-) , had wel verwacht dat jullie die snel hadden gevonden.. Veel plezier, tot morgen xxx

• 08 November 2017 - 14:13

Jannie Meulstee:

Wat een belevenis allemaal.
    Erg leuk om de reisverslagen te lezen.
    En de Mac ..... is natuurlijk het einde.
    Bedankt voor je verslag en tot de
    volgende keer.
    Heel veel succes xx allemaal