Dag 21,22,23 Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nursestudentsinchina - WaarBenJij.nu Dag 21,22,23 Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nursestudentsinchina - WaarBenJij.nu

Dag 21,22,23 Shanghai

27 November 2017 | China, Sjanghai

Nihao,
Met enige vertraging ...

Dag 21

Vandaag hadden we onze laatste stagedag en mochten we eindelijk samen! We moesten in de ochtend stagelopen op de afdeling interne geneeskunde, maar het zou China niet zijn als dat niet zou veranderen ahhahah. Toen we aankwamen op de afdeling werden we erg glazig aangekeken. Een verpleegkundige belde wat in het rond en vertelde ons dat we beter naar de afdeling neurologie konden gaan. Hier werden we aardig ontvangen door een dokter en een 2 verpleegkundigen. Een verpleegkundige legde weer heel de afdeling uit en we bezochten wat patiënten. Hierna werden we opgesplitst in 3 tweetallen. We zouden samen met de dokter de patiënten afgaan. De meeste hadden een herseninfarct gehad of hadden hersenkanker. Een vrouw is ons bijgebleven. Deze mevrouw lag op sterven. Ze was helemaal van de wereld en ademende erg moeilijk. Haar dochter was verpleegkundige in het ziekenhuis en was erg verdrietig. Doordat zij moest huilen moesten wij dat bijna ook. We hebben haar een goede knuffel gegeven. De vrouw had longkanker met uitzaaiingen naar de hersenen en was opgegeven. Het enige wat ze nog konden doen was zorgen dat ze geen pijn had. Dit was best heftig vonden wij…
Verder kregen we nog een presentatie over het onderwerp herseninfarct en konden we nog leuk praten met de verpleegkundigen en arts.
In de middag gingen we naar de afdeling orthopedie. Hier kregen we van een dokter een presentatie over de afdeling. Hierna werden we rondgeleid en zagen we wat patiënten. De dokter vertelde hier wat ze precies deden voorafgaand aan een operatie. Ze deden dan kortgezegd een soort pinnen in je been en deden deze vastdraaien met een touw aan het bed om te zorgen dat de fractuur niet erger werd. Dit werd gedaan als je niet gelijk geopereerd kon worden. Dit zag er erg pijnlijk uit. Een wat oudere vrouw lag er ook. Zij had een gebroken heup en kon door nierfalen niet geopereerd worden. Zij moest dus wachten en zou naar verwachting 2 maanden in bed moeten liggen met een vastgezet been. Toen we vroegen of hij dacht dat die operatie ooit nog plaats ging vinden zei hij dat het alleen kon als alle functies stabiel waren. Hij wist niet zeker of dat ooit nog ging gebeuren. Heel naar vooruitzicht leek dat ons! In Nederland doen ze dat echt niet!
Na stage besloten we de stad in te gaan, want het was Black Friday! Echter was het niet zo black friday in Shanghai. Het viel heel erg tegen, want veel winkels deden niet mee. We waren dan ook snel klaar haha. Op zich niet heel erg, want we hadden s’ avonds ook nog plannen. We wilde naar een club gaan met een jumping dancefloor. Dit was erg leuk! Je stond dan op de dansvloer en werd dan doordat andere sprongen gelanceerd. Hoe meer mensen sprongen, hoe hoger je kwam haha. We hebben het daar erg naar ons zin gehad.

Dag 22

Na een iets korter nachtje waren we klaar om in de bus naar Hangzhou te gaan. Tot onze verrassing gingen er buiten onze groep nog andere exchange studenten mee haha. Na ongeveer 3,5 uur rijden waren we in Hangzhou. We werden met de bus afgezet bij een mooi meer. West Lake. Het was hier erg mooi. Je kon op verschillende manieren het meer verkennen. Op de fiets, op een soort golfkarretje en op verschillende bootjes. Wij besloten om de golfkar te nemen je werd dan in ongeveer 1 uur heel het meer rondgereden. Je kon dan het meeste zien dachten we. Dit bleek een goede keus, want het was prachtig en je kon overal komen. Bij het meer liepen niet heel veel buitenlanders dus waren wij weer een hele attractie. Later hoorde we van andere dat je met de fietsen helemaal niet dicht bij het meer mocht fietsen. Gelukkig hadden we dat niet gekozen. Na een uurtje stapte we dus uit en besloten we nog wat te voet rond te kijken. We kwamen nog wat souvenirwinkeltjes tegen en namen een milk tea (heel populair in China en erg lekker) op een terrasje. Het terrasje was erg duur, maar dan had je ook wat hahaha.
Om 4 uur moesten we weer verzamelen bij de bus om dan vervolgens richting het hostel te gaan. Het hostel was erg klein en we sliepen met 6 op een kamer. Het was een kleine bunker met gevangenisbedden. Gelukkig was met maar voor een nacht. De wc trok al niet meer door en het was er veel te klein voor 6 personen. Toen we eenmaal gesetteld waren besloten we het stadje is door te lopen en even wat te eten. Het stadje is erg Chinees en je ziet bijna geen buitenlanders. Stiekem was deze sfeer veel leuker dan de sfeer waar het hotel in Shanghai staat (deze staat helemaal buiten de stad en het hostel midden in de stad). Het enige wat hier heel erg was, was de stank. Het eten was hier nog gekker dan in Shanghai. Het stonk verschrikkelijk! Verder was het er erg gezellig. Na het eten en lopen besloten we met onze groep en de sommige exchange studenten naar een bar te gaan. Het duurde even voordat we het konden vinden, maar het was ontzettend gezellig!

Dag 23

Vandaag had de hele groep het even moeilijk. We hadden allemaal niet erg veel geslapen. De bus zou om 9 uur verder gaan om dan gezamenlijk naar een tempel te gaan. Echter waren een aantal studenten pas een uur later terug van hun ontbijt. We gingen uiteindelijk dus pas weg om 10 uur. We reden een stukje en waren toen bij de tempel. Wij hadden nog niet gegeten en besloten dat eerst te doen. We hadden maar een uurtje en vonden de tempel niet echt het geld waard. We zijn er dan ook niet ingegaan. In plaats daarvan hebben we rondgelopen in de buurt en hebben we binnengekeken bij de Chinese winkeltjes. Om 1 uur gingen we terug naar Shanghai. We waren erg moe en sliepen zelfs een beetje in de bus Om 5 uur waren we terug. We gingen gelijk douchen en de koffer inpakken, want de kamer moet morgen leeg zijn. We zijn erg moe nog dus waarschijnlijk slapen we vroeg. Morgen gaan we naar het koude Beijing. We gaan al om 6 uur weg en de reis duurt maar liefst 9 uur. We gaan met de snelste trein ter wereld! We zijn erg benieuwd en hebben der zin in.

Xx Silje & Susanna.

• 27 November 2017 - 13:43

Bep:

Zozo meiden heftige dingen meegemaakt in het ziekenhuis ,
    En dan nog in een vieze bunker Hihihi
    Maar het uitje was weer gezellig
    Wat een reis morgen probeer lekker nog een dutje te doen
    Jullie moeten al zo vroeg op,
    Slaap lekker en tot snel veel plezier xxxxxxxxxx

• 27 November 2017 - 13:50

Ans Van Dijk:

hallo dames
    was hhet echt zo erg in het hostel,de stank?
    nu dus 9 uur in de trein,ben erg benieuwd hoe dat is ,die moet dan wel erg hard gaan,weten jullie hoeveel km het is?
    ik wens jullie nog een paar fijne dagen
    en dan zit het erop
    en gaat de reis naar huis weer beginnen. ook wel weer leuk om thuis te komen .denk ik
    goede reis naar huis en tot ziens,jullie hebben wel wat te vertellen als jullie thuis zijn denk ik
    veel liefs oma

• 27 November 2017 - 14:44

Jannie Meulstee:

Nou nou jullie maken nogal wat mee.
    Wat zullen jullie moe zijn, thuis zou ik
    dan eerst maar eens goed uitrusten,
    maar genieten jullie er nog maar van
    Want in China kom je ook niet elke dag.
    Groetjes van ons beiden. xx

• 27 November 2017 - 16:11

Ria Bekink:

hoi Silje wat een nieuws weer ,maar erg leuk om is verder dan het hotel te kijken.
    Wij zeiden al tegen elkaar denk niet dat de hostel zo is als het hotel meestal is dat niet zoooo netjes .
    En nu echt vakantie en toerist zijn .
    wat bijzonder om met die snelle trein te gaan ,hoe hard gaat dat dan schrijf het is in je blog.
    We waren gisteren bij je pa en ma en ik zei die hebben een week nodig om bij te komen met slapen.
    Maar dan horen we dat je al een afspraak hebt op zondag en met je jetlag???
    Nog veel plezier in Beijing spannend hoor wat daar weer te beleven is.
    We lezen het wel weer dag lieverd xx

• 27 November 2017 - 19:20

Petra Bekink:

Hallo meiden,

Wat een ervaring doen jullie op, leuke maar ook minder leuke.
    In het werk zal dat ook het geval zijn maar dat maakt het juist zo afwisselend. Nu weer in een mooi hotel in Beijing, heerlijk hoor. Geniet van jullie "vakantieweek" en van al het mooie wat jullie gaan zien. Dikke kus voor jullie allebei xx

• 27 November 2017 - 19:23

Sinjin:

Gelukkig weer een blog ! Leuke dingen maken jullie mee, ik tel de dagen af, jullie vast niet :-)
    Ben benieuwd naar jullie foto's van Bejing

xx

• 27 November 2017 - 22:45

Ritva Juutilainen:

Weer vele ervaringen in het ziekenhuis zoals in omgeving
    Ik heb het weer met plezier gelezen heel ver weg toch dichtbij
    En nu nog een snelle trein ben benieuwd
    Lekker slapen groetjes van oma

• 29 November 2017 - 18:18

Ruud En Marion:

Ha meiden,
    Jullie maken wel heel wat mee! Maar ook wel heel veel borrels, hihi. Leuk om alles weer te horen. Nog heel veel plezier met de laatste dingen.